Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Lilypie Second Birthday tickers

Friday 14 June 2013

kursus pengurusan laktasi

saya ada masuk satu group kat facebook ni Support Group Susu Ibu Sabah suggested by a doctor yang wat follow up masa pregnant dulu..mostly semua sharing pasal breastfeeding kat page ni..

dah lama jadi member dalam group ni, tapi ni baru first time pergi aktiviti yang diorang anjurkan..nak pergi sebab nak kenal kawan-kawan baru kat sini...lagipun hadif memang suka kalau dapat main dengan kawan ramai-ramai..

kursus pengurusan laktasi ni buat kat klinik kesihatan putatan...dalam 10minit je dari rumah tak jauh..pagi-pagi kami gerak pergi klinik tu...

dalam kursus tu banyak la dia ajar pasal ilmu brestfeeding..antara yang menarik dan saya ingat:

~cara support miss B semasa bf yang betul adalah bentuk C bukan bentuk scissor yang selalu ibu-ibu buat termasuk la saya...hihi.
~terdapat 2 hormon dalam tubuh digunakan semasa penyusuan iaitu prolaktin dan oxitosin..pada waktu malam, hormon prolaktin adalah sangat tinggi,berfungsi untuk memberi rasa kenyang yang lebih untuk baby anda,seterusnya buat si comel tidur lena.
~lemak-lemak yang terdapat di badan termasuk lemak di miss B digunakan dalam penghasilan susu.
~saiz miss B tidak mempengaruhi banyak atau sedikit penghasilan susu sebab kelenjar susu semua ibu sama..yang menyebabkan saiz berlainan adalah lemak yg terdapat di miss B. =p
~semasa bersalin,baby digalakkan terus diberi kepada ibu kerana,apa-apa kuman yang ada pada ibu berpindah kepada baby,pada susu ibu juga la terdapat antibodi untuk melawan kuman tersebut.

suka la hadif dapat main-main dengan ramai kawan

kepenatan..tumbang sudah..

dia pun sibuk nak cakap gak..=p

hadif pelik tengok benda ni

last-last sayang...KISS!
before balik...bergambar!

No comments:

Post a Comment